Oblečení na pohovor – jak se obléct na přijímací pohovor
Důležitou součástí přípravy na přijímací pohovor je vědět, jak se obléct na pohovor. Způsob, jakým se uchazeč prezentujete, může nenápadně naznačovat, nakolik rozumí obchodnímu záměru a kultuře společnosti. Jaké je ideální oblečení na pohovor?
Výběr vhodného oblečení na pohovor vyžaduje určitý čas na průzkum a plánování. Uchazeč by se měl na pohovor obléknout podle dress code společnosti a podle pozice, o kterou se uchází. Ukáže tak mimo jiné přehled o tom, jak to ve společnosti funguje.
Co si vzít na pohovor na sebe? Podle výzkumů z roku 2021 se zásady oblékání přehodnocují kvůli pandemii COVID-19 a nárůstu počtu pracovníků na dálku. Ačkoli se společnosti možná stávají v otázce pravidel oblékání laxnějšími, je stále nejlepší držet se osvědčených zásad pro vytváření profesionálního image. Je to způsob, jak na pohovoru udělat dobrý první dojem.
TIP: Častým tématem pro nespokojené zaměstnance je, jak dát výpověď z pracovního poměru a jak napsat výpověď. Rady, jak napsat výpověď a jak dát výpověď, lze najít bez problému na webu.
Jak se obléct na pohovor
Neexistuje jediný „správný“ způsob oblékání na pracovní pohovor. Při přípravě oblečení na pracovní pohovor neexistuje univerzální přístup. To, co si uchazeč oblékne na pohovor do jedné společnosti, nemusí být vhodné pro pohovor do jiné společnosti.
Velkou výhodou je, pokud uchazeč zná někoho, kdo v dané organizaci pracuje. Zaměstnanec dokáže nejlépe poradit, co si vzít na pohovor na sebe. Je také v pořádku zeptat se osoby, která uchazeče na pracovní pohovor pozvala, na firemní dress code. I v případě pohovoru na dálku je velmi důležité dodržet dress code.
Jak na pohovor, pokud uchazeč ve společnosti nikoho nezná a kancelář společnosti nikdy neviděl? Zde je několik pokynů, které uchazeči pomohou při rozhodování, co si vzít na pohovor.
Oblečení na pohovor do podle webových stránek firmy
První radou, jak na pohovor, je prohlédnout si webové stránky společnosti. Webové stránky firmy totiž napovídají, jak se zaměstnanci oblékají. Více informací o firmě uchazeč zjistí, když vyhledá skupinové nebo individuální fotografie zaměstnanců. Ty se obvykle nachází v sekcích „O nás“ nebo „Seznamte se s naším týmem“.
Získané informace je dobré použít spolu s dalšími zjištěnými informacemi, uchazeč tak získá lepší představu o dress code pro pracovní pohovor.
Vyplatí se věnovat pozornost tomu, zda jsou zaměstnanci na fotografiích formálně oblečeni a jak pózují. Pokud na sobě mají tmavé šaty nebo obleky s košilí s límečkem, kravatu či motýlka a pózují ve strukturovaných řadách s rovnými postoji, může to naznačovat, že v kanceláři platí profesionální firemní dress code.
Samozřejmě vždy existuje možnost, že zaměstnanci byli požádáni, aby se takto oblékli a pózovali pro fotografii na webových stránkách. Proto se hodí provést další průzkum a ověřit, jak to tedy je.
V případě, že zaměstnanci na fotografiích neformálně pózují a jsou oblečeni ve svetrech, džínech, tričkách s výstřihem do V nebo s límečkem a na fotografiích vypadají, jako by spolu neformálně trávili čas, může to naznačovat, že společnost má pracovní nebo dokonce neformální dress code.
Samozřejmě by měl uchazeč své oblečení na pohovor posunout o stupeň výš a obléknout se alespoň ve stylu Business Casual.
Hodí se fotografie v mapách Google
Fotografie exteriérů firem jsou obvykle zveřejněny na mapách Google, když člověk přesně určí polohu. Mohou zde být také fotografie interiérů, které mohou napovědět, jak se firma obléká.
Elegantní, moderní nebo technicky vyspělé dekorace mohou naznačovat pracoviště s oblečením Business Casual. Tradiční čalouněný nábytek, těžké dřevěné stoly a plyšové koberce mohou naznačovat, že jde o pracoviště s oblečením Business Professional.
Jak na pohovor – oborová rešerše
Jak vytvořit rešerši na téma jak se obléct na pohovor? Stačí vyhledávat na Googlu pomocí výrazů, které mohou vést k blogům o vhodném oblečení na pracovní pohovor pro různá odvětví.
Například pokud se uchazeč chystá na pohovor do technologicky zaměřené společnosti, může vyhledat „technologický obchodní dress code“, aby získal užitečné rady. Pro profesionální kancelářské prostředí, jako je právnická nebo účetní kancelář, může vyhledat „profesionální kancelářský dress code“.
Dobrým pravidlem je obléknout se na pohovor tak, jako by se kandidát ucházel o jednu pozici výš, než je ta, na kterou je vypsán pohovor. Čisté kalhoty neutrální barvy, společenské košile a saka jsou bezpečnou a vhodnou volbou.
Na pohovor s hodí praktické látky
Třpytivá košile může vypadat skvěle na večerní procházku, ovšem při pohovoru může působit příliš rušivě. Mnohem lepší volbou jsou neutrální barvy a minimum vzorů.
Uchazeč by měl obléknout látky, které na něm dobře vypadají a skvěle padnou. Je nezbytné, aby byly šaty čisté a vyžehlené a nebyly příliš těsné ani příliš volné. Dobrou volbou jsou látky, které mají určitou elasticitu a málo se mačkají.
Oblečení musí odpovídat počasí
V horkém dni se rozhodně nehodí vlněná bunda a teplé šaty s kozačkami a ve velmi chladném dni působí podivně tenké chladivé látky.
Pokud se očekává, že v den pohovoru bude pršet, vyplatí se přibalit plášť do deště nebo deštník. Uchazeč tak dá najevo, že je vždy dobře připravený a přizpůsobivý, což jsou dobré vlastnosti pro jakoukoli práci.
Oblečení v barvách, které odrážejí pracovní místo a roli
Barvy, které si kandidát na pracovní pohovor oblékne, mohou vyvolat určitý dojem. Pro zaměstnání ve formálnějších odvětvích, jako je právo a bankovnictví, je vhodné oblečení v šedých, černých a modrých odstínech. Tyto barvy jsou dobrou stálicí téměř pro každý pohovor. Barevnější odstíny, jako je fialová, zelená a žlutá, se hodí pro pohovory na kreativní pozice.
Základní typy oblečení na pohovor
Nejtypičtější oblečení v kancelářském prostředí je dvojí:
- Business Professional
- Business Casual
Tyto kancelářské styly oblékání jsou nejběžnější také pro oblečení na pohovor.
Business Professional
Dobře padnoucí oblekové sako nebo svetr v kombinaci se světlou košilí se zapínáním na knoflíky jsou pro tento vzhled klasikou. Vhodnou volbou jsou kalhoty nebo sukně s délkou minimálně po kolena. Velmi dobrým dojmem působí oděv šitý na míru.
Kravata nebo šátek oděv skvěle doplňuje, vzorek a barva však musí být jednoduchá a nenápadná. Boty z pravé nebo umělé kůže v hnědých odstínech nebo v černé barvě jsou pro Business Profesional nezbytností.
Business Casual
Tento vzhled podtrhují khaki kalhoty, chinos kalhoty nebo jiné volnější kalhoty, šaty a sukně. Při přípravě na pohovor je nejbezpečnější vyhnout se džínám. Uchazeč by měl vypadat o něco upraveněji než průměrný zaměstnanec.
Polokošile, halenka nebo košile s knoflíky v kombinaci se sportovním sakem nebo svetrem jsou dobrým příkladem stylu Business Casual. Model musí doplnit boty s uzavřenou špičkou, nehodí se sportovní obuv ani tenisky.
Co si vzít na sebe na virtuální pohovor
Pravidla pro online pohovory jsou stejná jako pro osobní pohovory. Uchazeč musí dodržet pravidla oblékání, která si stanovil jako vhodná pro danou pozici a pracovní prostředí, a to i v případě, že pracovní pohovor probíhá na dálkou z domova.
Dobré je přemýšlet také o pozadí na kameře. Pozadí je součástí celkového obrazu, který si o uchazeči tazatel udělá. Nejlepší je, když pozadí působí profesionálně a není v něm nepořádek, domácí zvířata, procházející lidé a další rušivé prvky.
Obléct se od hlavy až k patě
Mělo by to být samozřejmé, ovšem virtuální pohovor někdy svádí k zanedbání částí, které na kameře nejsou vidět. Je důležité obléknout se na online pohovor kompletně, včetně obuvi.
Rozhodně se nevyplatí riskovat a obléknout se na virtuální pohovor jen od pasu nahoru. Může dojít k nehodě s kamerou a trapná situace je na světě. Během pohovoru se také správně oblečený uchazeč cítí profesionálněji, což se může promítnout do sebevědomí.
Co si na přijímací pohovor neoblékat
Hlavní je vyhnout se odhalujícímu oblečení. Na pohovor se nehodí košile nebo topy s hlubokým výstřihem, krátké sukně či oděv, který ukazuje hodně kůže.
Na přijímací pohovor se nenosí ani oblečení, které upoutává pozornost. Chce to vyhnout se křiklavým, rušivým potiskům a vzkazům. Cokoli s tištěným vzkazem, včetně většiny grafiky je jako oblečení na pohovor krajně nevhodné. Nehodí se jasně barevné boty, jasně barevná saka ani neonové barvy.
Uchazeč by neměl mít sluneční brýle, pokud to není z lékařského hlediska nezbytné. Nevhodné jsou i křiklavé a rušivé šperky.
Pozor na nepohodlné oblečení na pohovor
Pokud se v tom, co má uchazeč na sobě, necítí dobře, bude to pravděpodobně vidět. Kandidát nechce rozptylovat pozornost osoby, která vede pohovor, tím, že se tahá za límec nebo si stahuje špatně sedící sukni. Je třeba zvolit kousky, o kterých člověk ví, že se v nich cítí dobře v každé situaci.
Pokud má uchazeč pochybnosti o tom, zda si vzít určitý kousek oblečení, měl by ho vyřadit z výběru. Oblečení na pohovor musí být sázka na jistotu.
Co si vzít na pohovor na sebe pro jiné typy pracovních míst
Zde je několik nápadů na správné oblečení na pohovor na pozice mimo běžné kanceláře. Jak se obléct na pohovor na vysoké škole a jaké jsou nejlepší tipy na oblečení na stáže?
Tipy pro práci na vysoké škole nebo univerzitě
Návrhy na profesionální obchodní oblečení lze použít jako obecné vodítko pro pracovní místa na vyšších vzdělávacích institucích.
Pokud se kandidát uchází o pozici pomocného pracovníka na univerzitní půdě, můžete se klidně řídit pokyny pro Business Casual. V každém případě lze vždy zavolat na potenciální místo a zeptat se, jaký oděv je vhodný pro práci, o kterou se kandidát uchází.
Tipy pro stáže
Oblečení na stáže hledá rovnováhu mezi obecnými pokyny pro profesionální a neformální pracovní oblečení.
Je třeba zvážit také prostředí, ve kterém bude stážista pracovat. Pokud se jedná například o právnickou kancelář nebo banku, možná bude moudré držet se oblečení ve stylu Business Profesional.
Tipy pro letní brigády
Na pohovor se nehodí neformální letní oblečení, jako jsou šortky, žabky, tílka, sandály nebo cokoli, co odhaluje. Vypkatí se zvolit oblečení z kategorie Business Casual.
Na pracovní pohovor se lze obléknout více než jedním způsobem. Klíčem je najít kombinaci, která odpovídá dané pozici a pracovnímu prostředí. Důležité je, aby se uchazeč cítil pohodlně v tom, co si na pohovor obléknete.
Průvodní dopis a životopis
Při každé žádosti o nové zaměstnání je třeba poslat průvodní dopis a aktuální životopis. Zde jsou tipy, jak na klasický životopis vzor. Průvodní dopis i životopis jsou velmi důležité. Díky nápaditému průvodnímu dopisu lze zaujmout personalistu a dokonale vypracovaný životopis udělá ten nejlepší dojem.
Průvodní dopis k žádosti o zaměstnání a životopis uchazeče otvírá brány k přijímacímu pohovoru. Pokud uchazeč tyto formality nezvládne na jedničku, pravděpodobně se k pracovnímu pohovoru vůbec nedostane.
TIP: Nábor a zaučení nových zaměstnanců je zdlouhavý proces, který firmu stojí peníze. Proto se vedení často zabývá otázkou, jak snížit míru fluktuace zaměstnanců.
Průvodní dopis k žádosti o zaměstnání
První kontakt personalisty s kandidátem na novou pozici je právě průvodní dopis k žádosti o zaměstnání. Je to krátký a výstižný text, který by měl doprovázet každou reakci na nabídku zaměstnání.
Typický průvodní dopis k žádosti o zaměstnání je spíše krátký text, který se píše přímo do emailu potenciálnímu zaměstnavateli. Průvodní dopis uvádí, proč se uchazeč zajímá o danou pozici a ukazuje, jak se uchazeč na poptávanou pozici hodí. Jak napsat průvodní dopis?
Jak napsat průvodní dopis
Průvodní dopis musí obsahovat zdvořilé oslovení kontaktní osoby. Text musí být jasný a stručný, ideálně rozdělený do krátkých odstavců. Nehodí se psát žádné dlouhé romány a chvalozpěvy na svou osobu.
Zásadní je zdůraznit souvislost mezi vypsanou pozicí a vlastní osobou, aby bylo jasné, že se uchazeč na pozici skutečně hodí. Dobré je uvést konkrétní příklad, proč je uchazeč na pozici vhodný.
V průvodním dopise se vyplatí zmínit i zájem o konkrétní společnost a ukázat tak znalost firmy, to může personalistu příjemně potěšit. Na závěr je dobré v personalistovi nenápadně vzbudit chuť potkat se s uchazečem osobně a dozvědět se o něm více.
Průvodní dopis – vzor
Rady, jak napsat průvodní dopis a průvodní dopis vzor jsou lehce dohledatelné na internetu. Stačí zadat heslo „průvodní dopis vzor“ a uchazeč o zaměstnání rychle získá spoustu inspirace i přesných návodů.
Jak napsat motivační dopis
Motivační dopis vyžadují jen některé pozice. Často to jsou místa vyžadující jistou míru kreativity. Motivační dopis obvykle vyžadují i administrativní a manžerské pozice. Jak napsat motivační dopis?
Správný motivační dopis se píše ve zvláštním dokumentu a odesílá se spolu s průvodním dopisem a životopisem v samostatném pdf souboru. Motivační dopis obsahově rozšiřuje průvodní dopis. Uchazeč podrobněji popisuje především motivaci pro danou pozici.
Jak napsat motivační dopis? Nejlepší motivační dopisy obsahují tyto části:
- zdůvodnění, proč chce uchazeč na pozici pracovat
- dřívější pracovní úspěchy
- schopnosti a dovednosti
Ideální motivační dopis je stručný a jasný a ukazuje kandidátovi přednosti na konkrétních příkladech.